• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tankar om samlingslån, återbetalningstid etc

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Vet någon hur bankerna resonerar angående lånetiden? Är maximal lånetid en nackdel eller spelar det ingen roll?

Tänker att lång återbetalningstid och lägre månadskostnad ökar chanserna att låntagaren kan betala tillbaka. Å andra sidan, riskerar man en högre ränta på grund av det?

Jag ska själv söka ett samlingslån snart och vill ha bättre ränta än den jag har idag, vilket är 9,95% hos Remember. Jag betalar 2749:- varje månad och vill gärna komma ned lite då jag både betalar CSN nu och möjligtvis kommer att bli återbetalningsskyldig en hel del pengar till dem. Det innebär att jag behöver söka ett nytt lån den dagen, för de pengarna har jag inte för tillfället.

Mitt lån är 215 000 kr, är det bättre för mig att söka ett nytt lån den dagen jag eventuellt behöver låna 30 000 - 40 000? Eller allt på en gång?

Och en sista fråga, om jag söker på t ex Lendo och väljer 15 år, kommer enbart de lånegivare som har den återbetalningstiden att erbjuda mig lån, eller kommer andra banker som har t ex 12 år erbjuda mig det på den återbetalningstiden?

Tankar? Erfarenhet? Dela gärna med er!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Jo just, har väl en årsinkomst på 250 000 - 270 000 på mitt fasta jobb nu (nyligen fast anställd så vet inte riktigt vad lönen blir exakt med OB etc). Jobbar extra på annat ställe och tjänar för tillfället ca 7000-8000 brutto, så lägst räknat 27 000-28 000 brutto i månaden. Och ska försöka hålla detta nu. Vill spara och amortera extra vid tillfälle, en buffert till nästa år när jag förmodligen också blir återbetalningsskyldig till CSN, då jag tydligen tjänade ca 70 000 mer än jag hade räknat med. Måste dubbelkolla detta, men vill inte behöva låna ytterligare om jag blir återbetalningsskyldig.

Plus, skulle vara gott med ett boende som jag själv äger, så behöver uppenbarligen spara till det med.
 

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Men hallå, ingen som vill bolla lite tankar med mig? o_O
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Jag har iaf när jag sökt på 15 år även fått andra erbjudanden på t.ex. 12 år.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
För nåt år sen när jag pratade med en bank (minns ej vilken) så sa dem att önskad återbetalningstid inte spelade någon roll för ansökan.

Jag har, precis som ovanstående skriver, fått erbjudande från banker på kortare återbetalningstid när jag sökt via Lendo. Sökte på 15 år och fick flera olika erbjudande, allt från 6 år och upp till 15.
 

Pitepalt

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Tack för era svar!

Just nu funderar jag på om jag ska ansöka i slutet av denna månad eller vänta tills förra årets inkomst uppdateras? Har i princip samma som året och innan, men det är kanske många som söker alldeles innan deklarationen är klar. Nu har jag ju fast tjänst etc dock som kommer visa på annat.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Men hallå, ingen som vill bolla lite tankar med mig? o_O
Utgår enbart från min egen erfarenhet där månadskostnaden helt har hängt på återbetalningstiden. När jag har betalat mer varje månad frågar de alltid om man antingen vill korta av återbetalningstiden eller behålla återbetalningstiden och få sänkt månadskostnad istället. Så beroende på bank skulle jag nog vilja påstå att det beror på vad som passar dig själv bäst
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp